| HÍREK : Felkészülés, edzettség, nyár, hőség. |
Felkészülés, edzettség, nyár, hőség.
2012.06.20. 13:07
Alább az egyik
oline magazin
megkeresésének
eleget téve írtam
néhány gondolatot
a sportról,
felkészültségről és
a nyári edzésekről.
...az írás saját gondolatok, edzések alapján születtek, a testnevelés és sport érettségimnél használt esszémből is idéztem, senkit sem szeretnék különösebben ösztönözni.
Motocross nyáron:
Azzal ugye nem árulok el újdonságot a sport kedvelőinek körében, hogy a moto-cross veszélyes sport, rettentő magas szintű koncentrációt, gyors reflexeket, alacsony reakcióidőt, és nem utolsó sorban hatalmas fizikai állóképességet igényel.
A kemény fizikai megterhelés miatt sok-sok edzés szükséges ahhoz, hogy egy versenyző megállja a helyét az élsportban. A motoros technikai és ügyesítő gyakorlatok fontos részét képezik az edzéseknek a kondicionális, futamidős edzések mellett. Nem szabad megfeledkezni a koordinációs készségről sem, ami fontos és elengedhetetlen a helyes és gyors motorkezelésben. A gyorsaság alatt nem pusztán a gyors köridőre gondolok elsősorban, hanem a reakciógyorsaságra, és a mozdulatgyorsaságra is, amiket a rövidtávú, robbanékonysági gyakorlatokkal lehet gyakorolni.
A motoros tréningek mellett egy I. osztályú motocross versenyző számos más atlétikus, gimnasztikus és torna edzéseket is végez, mint például a rövid és hosszútáv futások, úszások. Kerékpáros és edzőtermi tréningek. Ezek az edzések aerob, kardió, és anaerob jellegűek.
A motocross versenyző munkapulzusa általában 160-190 szív ütésszám/perc között mozog, de átlagosan 95% a maximális pulzushoz mérten. A kiváló edzettség nyomon követhető a pulzus visszaállásával, aminek 2 perc után a 120-as érték alá, 5 perc nyugalmi állapot után pedig 100 alá kell esnie.
Nyári hőségben Moto-cross, endurocross edzés, vagy verseny során legfőképp a ruházat miatt a szervezetnek lényegesen nehezebb esélye van a hő leadásra, ami hatványozottan jelentkezik egy hosszabbtávú terhelés alatt.
Van amelyik szervezet rugalmasságától függően korábban, van amelyik később alkalmazkodik a hőséghez. Ehhez a megváltozott körülményekhez stimulációval hozzászoktatható a szervezetünk, így nem éri váratlanul a testünket, keringésünket a magas hőmérséklet, és így nem lesz drasztikus a teljesítőképességünk hanyatlása terhelés során.
Az előző években ezeket az edzéseket a nyári forróságban futó edzéssel szoktam fejleszteni, ami a vastag téli futóöltözetben történik (két nadrág, két pulóver, műanyag esőkabát, sapka), heti két három alkalommal. Motorozás közben a bukósisakban lévő levegő kevésbé oxigén dús, ami nagyobb terhet ró a légzőszervrendszerre, ezáltal a keringésre. Emiatt használtam por-állarcot ezen edzések folyamán. Az edzéseket rövid időtartamokkal kezdtem, és fokozatosan növeltem a távokat körülbelül egy órás tartamra.
Ez az edzés egy komoly erőltetett menet, és az igazán komoly feleadat a félóra eltelte után kezdődik a 35 fok feletti hőmérsékletben a tűző napon. Az ötlet az edzőmnél zajló nagykabátos, motoros edzések alapján alakult ki bennem, és kiegészítő edzésnek szántam, nem helyettesít semmiféle motoros tréninget, motoros tudást.
FONTOS felhívnom a figyelmet arra, hogy ezzel a szervezetet a hőguta állapotába lehet sodorni, így kellő orvosi vizsgálat, esetleg terhelés-élettani vizsgálat szükséges az ilyen jellegű edzések megkezdése előtt, mivel ez a szervezetet és főként a szívet terheli meg leginkább. Ha valaki ilyen edzésbe kezd, azt saját felelősségre tegye és megfelelő edzettségi állapottal.
A hidratáltság rettentő fontos tényezője az ilyen jellegű munkavégzésnek, és verseny előtti 4.-5. naptól már nem célszerű ezzel terhelni magunkat.
Sokan nem értenek egyet, sőt ellenzik az ilyen jellegű edzésmunkát, de nekem meghozták a várt eredményt az előző évek meleg versenyein.
| |